W 1872 roku ukończono prace związane z przeniesieniem dworca
kolejowego w Poznaniu z ulicy Zwierzynieckiej w obecne miejsce oraz oddano do
użytku linie kolejową Poznań – Bydgoszcz. Tory poprowadzono na przedpolu wzdłuż
zachodnich umocnień poligonalnych Twierdzy Poznań. Prócz powstałych w tym
czasie wiaduktów na trakcie prowadzącym do miasta, wybudowano również Kaponierę
Kolejową mającą bronić torów.
Po wybudowaniu w Poznaniu twierdzy fortowej zmalało
znaczenie militarne tego miejsca i urządzono w nim kasyno wojskowe.
Podczas II wojny światowej w kaponierze istniał schron, a
następnie magazyn win.
W latach 1968 – 1973 nastąpiła znacząca przebudowa i w
miejscu Kaponiery Kolejowej wybudowano rondo z przejściem podziemnym, które
otrzymało imię Mikołaja Kopernika.
W 1992 rondo otrzymało nazwę rondo Kaponiera, która już
wcześniej była przez poznaniaków powszechnie używana.
Od 2012 roku rondo podlega generalnej przebudowie. Cześć
naziemna oraz przejście podziemne zostaną odnowione. Pod przejściem powstanie
podziemny przystanek szybkiego tramwaju.
Stan na czerwiec 2013 roku…